FANDOM

Artykuł do rozbudowy Ten artykuł wymaga rozbudowania, jeśli możesz, uzupełnij go.

Pudle uznawane są jedną z najstarszych ras psów. Już w średniowieczu utrwalane były wizerunki psów z wystrzyżonymi pupami warujące u nóg rycerzy-myśliwych i dam.

Do dziś trwają spory o kraj pochodzenia rasy. Powszechnie uznano że krajem jest Francja. W Polsce pierwszym znanym z historycznych przekazów pudlem był BIELIK- ulubieniec królewicza Zygmunta Augusta . Zaś uwieczniony w obrazie pudel "Podniesienie dzwonu Zygmunta" to pies własności samego Jana Matejki.

Czasy kariery tej rasy to schyłek XIX i początek XX w. Wojna na krótko wstrzymała rozwój rasy w Europie. W Polsce pojawiły sie już na pierwszych wystawach organizowanych przez reaktywowany w 1948 roku Polski Związek Kynologiczny. Miłośnicy pudla, pokonując ówczesne bariery polityczne, odtwarzali i propagowali rasę. Wśród tych entuzjastów był sędzia międzynarodowy, wspaniały propagator i miłośnik rasy pan Zygmunt Jakubowski. Wspomina on w swojej publikacji pt. "PUDLE" początki działalności kynologicznej i rozwoju tej rasy w Polsce
"Uważaliśmy, iż pudle są idealnymi psami domowymi, łatwymi w hodowli i wychowie, a przy tym mającymi niepowtarzalny urok i wspaniały charakter. Wychodziliśmy z założenia, iż jest to idealne zwierzę, które nam, po obozach, tułaczkach, przyniesie radość, ukojenie, wierność i wszystko, co może dać człowiekowi obcowanie z psem. Nie było to łatwe. W opinii ówczesnych decydentów pudel był symbolem kapitalistycznego darmozjada, psiego paniczyka" (w. Z. Jakubowski PUDLE Warszawa 1995 str. 17).
To dzięki takim wspaniałym ludziom z każdym rokiem rosła liczba pudli, aby osiągnąć apogeum w latach 70-tych i 80-tych ubiegłego wieku.
Lata 90-te to powolny regres tej rasy - to co zbudowano z takim wysiłkiem rozpływa się w rękach ludzi nie mających z hodowlą nic wspólnego. Rosną pseudohodowle, opinię rasie psują potomkowie psów które zostały odsunięte z hodowli, a także pół i ćwierć pudle.
Dodatkowo wypacza się prawdziwe przeznaczenie rasy a szerzy się arogancja w stosunku do fryzury historycznej. Mało kto z tych prześmiewców wie że fryzura na lwa to fryzura sięgająca wieków średniowiecza kiedy pudel towarzyszył myśliwym w polowaniach na ptactwo wodne.

W Polsce mamy obecnie mało hodowli ale skupiają sie głównie rękach pasjonatów.Prowadzone są one na wysokim, światowym poziomie o czym świadczą osiągnięcia przedstawicieli tej rasy w rękach Polaków. Potwierdzają to tytuły Zwycięzców Wystaw Międzynarodowych, Zwycięzców Grup i Best In Show oraz sięganie po najwyższe tytuły i lokaty na Wystawach Światowych i Europejskich.
Dodatkowo rasa ta ma osiągnięcia na polu zawodów kynologicznych i tak sięgają po tą rasę uczestnicy Agility. Ten pełen temperamentu, skoczny i pojętny pies coraz częściej gości na parkurach zajmując wysokie lokaty.

Wielkim atutem rasy jest duża rozpiętość wzrostowa a także 6 kolorów w każdej odmianie.
Obecnie wzorzec FCI uznaje 4 wielkości :
pudel duży (czasem zwany królewski) - 45-60 cm pudel średni - 35-45 cm pudel miniaturowy - 28-35 cm pudel toy - do 28 cm ( nie może być to osobnik karłowaty )

W każdej odmianie wzrostowej występują kolory :
czarny - jednolicie czarna okrywa bez znaczeń brązowy - (czekoladowy) - jednolita okrywa ciemnego brązu biały - czysto biały bez tendencji zażółceń srebrny - szary bez rudych przebarwień morelowy - kolor dojrzałej moreli nie wpadający ani w kremowy ani żółty red - mocno wysycony kolor czerwony (rudy) nie wpadający jednak w stronę koloru brązowego

Znaczenia innego rodzaju niż niedopigmentowanie, podpalania oraz inne przebarwienia sugerują że prezentowany pies może być mieszańcem.

Zdrowie
Praktycznie prawdziwy pudel rzadko gości w gabinecie weterynaryjnym. najczęstsze przypadłości to:
ślepota - spowodowana dziedzicznym PRA (zanik siatkówki). Obecnie populacja pudli rasowych w Polsce w większości jest badana bądź wywodzi sie z linii badanych w tym kierunku.
kulawizna - wywichnięcie rzepki. Problem najbardziej dotyka najmniejszych pudli. Na szczęście Hodowcy coraz częściej zwracają uwagę na badania i w tym zakresie.
kamień nazębny - powoduje go albo niewłaściwy pokarm albo predyspozycje (skład śliny) dlatego warto pamiętać o jak najwcześniejszym przyzwyczajaniu psa do szczoteczki i czyszczenia zębów
skręt żołądka - dotyczy głównie odmiany dużej, choroba nagła i nieprzewidywalna dotyczy większości psów ras dużych. Aby zmniejszyć ryzyko wystąpienia należy przestrzegać kilku zasad. Są to m.in nie przekarmianie, nie podawanie dużej ilości pożywienia przed podróżą oraz intensywnymi spacerami.

Pielęgnacja.
Niestety jest to rasa wymagająca pielęgnacji, szczotkowania i dość częstego kąpania oraz doświadczonego psiego fryzjera specjalizującego się w rasie pudel. Atutem jest włos który nie linieje sezonowo. Natomiast wylinka jest naturalna przez cały rok i pozostaje w formie wyczeski na szczotce.

Fryzury
Fryzura na lwa to najstarsza fryzura - sięgająca wielu wieków wstecz. Wymyślili ją myśliwi na potrzeby polowań. Aportujące z wody ptactwo psy nasiąkały wodą i zapadały sie w bagno, dlatego pozbawiano je szaty zostawiając tylko ochronę klatki piersiowej, czaszki, stawów oraz końcówkę ogona aby było dokładnie w wodzie gdzie jest pies . Obecnie w fryzurze tej występują głównie pudle duże i pudle toy.
Fryzura Pupy Clip - to obecnie najpopularniejsza fryzura wystawowa. Ogólny zarys jest podobny do fryzury "na lwa" z tym, ze nogi pokrywa równe runo a tylna część ciała jest strzyżona na 1-2 cm.
Federał - to trzecia wystawowa fryzura. Wymyślono ją dopiero na przełomie wieku XIX- i XX. Na nogach, uszach zostawia się długi włos, korpus modeluje pozostawiając szatę długości 1-3 cm, pióro na ogonie oraz na głowie formuje sie kask.
Na domowy użytek można psa zgolić krótko - ale należy przy tym pamiętać że szata pudli od wieków chroniła je przed promieniowaniem, zimnem i upałem. Zgolenie więc na łyso (ostatnio tak często wykonywane przez niedoświadczonych groomerów) może się skończyć udarem lub poparzeniami. Dlatego zawsze należy pozostawić warstwę ochronną !TE PSY POTRZEBUJĄ STAŁEGO KONTAKU Z CZŁOWIEKAMI

Więcej z Fandomu

Losowa wiki