FANDOM

Po pierwsze przed zarezerwowaniem sobie miejsca w pensjonacie, hotelu, campingu, czy nawet prywatnej kwaterze sprawdźmy czy nasz czworonożny przyjaciel będzie tam mile widziany.

Przy podróży w kraju nie ma większego problemu z psem. Musimy pamiętać o ważnym szczepieniu przeciw wściekliźnie i posiadaniu przy sobie dokumentu potwierdzającego wykonanie takiego szczepienia (szczepionka ważna jest 1 rok). Zabierzmy ze sobą smycz i kaganiec. Pamiętajmy aby w czasie podróży robić przerwy oraz pamiętajmy o misce dla psa i podawaniu mu wody. Nigdy nie zostawiajmy na słońcu psa w samochodzie.

Przy wyjazdach zagranicznych pamiętajmy o kilku ważnych sprawach:

  1. Przed wyjazdem należy zapoznać się z przepisami obowiązującymi w państwie do którego jedziemy oraz w państwach przez które będziemy podróżować, gdyż mogą różnic się od tych obowiązujących u nas. Takie informacje możemy uzyskać w ambasadzie danego kraju.
  2. Pies musi być zaszczepiony przeciwko wściekliźnie co najmniej 1 m-c przed wyjazdem.
  3. Do przejazdu przez granicę wymagany jest paszport, w który możemy zaopatrzyć się przy wizycie u lekarza weterynarii. Paszport może uzyskać jedynie zwierze, które jest oznakowane. Pamiętajmy o zabiegu czipowania psa. Posiadanie paszportu zwalnia z dodatkowego posiadania książeczki zdrowia.
  4. Istnieją ograniczenia wiekowe. Zwierzę musi mieć skończone 3 miesiące.
  5. Kilka dni przed wyjazdem musimy zgłosić się do lekarza weterynarii w celu uzyskania zaświadczenia o stanie zdrowia psa.
  6. Należy sprawdzić czy do kraju do którego się wybieramy nie ma dodatkowy zaostrzeń. Niektóre rasy psów np. psy bojowe mogą nie być wpuszczone do wszystkich krajów. Podobno też do Szwajcarii nie zostaniemy wpuszczeni z psem, który ma kopiowane uszy czy ogon. W przypadku wyjazdu poza granice UE oprócz paszportu mogą być wymagane dodatkowe badania, kwarantanna. Do niektórych krajów ( np. Wielka Brytania) wymagane jest badanie serologiczne, gdzie na wynik oczekujemy ok. 6 m-cy.
  7. Przed długą podróżą sprawdź jak twój pies zachowuje się podczas jazdy, być może potrzebne będą środki uspokajające, jeśli źle znosi podróż.

Pies w samochodzie

większość psów, nawet przyzwyczajonych do samochodu, choruje w czasie dłuższych podróży. Należy skonsultować ze znającym psa weterynarzem dobór środków przeciwwymiotnych (niektóre popularne lekarstwa na chorobę lokomocyjną miewają działanie odwrotne do oczekiwanego). Także z tego powodu bardzo pożądanym zabezpieczeniem jest obszerna, mocowana do zagłówków, brezentowa kapa na tylne siedzenie (chroni także tapicerkę przed sierścią). Dobrze uszyta kapa częściowo zabezpiecza też psa przed skutkami gwałtownego hamowania czy kolizji. Pies w samochodzie powinien być w zasadzie zawsze w odpowiednich szelkach, przypięty do mocowania pasów bezpieczeństwa za pomocą niezbyt długiego gumowego amortyzatora. Takie ograniczenie ruchów psa jest także bardzo wygodne dla kierowcy, zabezpiecza go bowiem przed próbami eksploracji przednich siedzeń przez nudzącego się psa.

Pies na wodzie

przed pierwszym rejsem z psem należy starannie przemyśleć decyzję o zabraniu psa na jacht. Psy bardzo duże, wymagające starannej pielęgnacji, bardzo ruchliwe czy nerwowe prawdopodobnie albo same będą się czuły źle, albo popsują rejs reszcie załogi.

Wbrew pozorom niechęć psów do wody nie jest czynnikiem decydującym -wiele psów bojących się kontaktu z wodą na pokładzie nawet małej łódki czuje się świetnie. Z kolei psy lubiące pływanie i kąpiele muszą być starannie dozorowane lub wiązane, ze względu na skłonność do wyskakiwania za burtę bez względu na odległość od brzegu i pogodę.

Podstawowe problemy to wydalanie i choroba morska. O ile na śródlądziu nie ma to większego znaczenia (prawie zawsze można przybić w porę do jakiegoś brzegu) o tyle na morzu problemy te praktycznie uniemożliwiają dłuższe rejsy z psami. Dodatkowym czynnikiem zniechęcającym do zabierania psów na rejsy pełnomorskie jest monotonia, prowadząca do niewspółmiernie dużego stresu i nieprzewidywalnego zachowania nawet bardzo dobrze wychowanych psów. Nieco lepsza pod tym względem jest żegluga przybrzeżna, z przewidzianymi dłuższymi postojami. Bardzo złym pomysłem jest zostawianie psa samotnie zamkniętego w kabinie podczas postoju w porcie, chyba że jest przyzwyczajony do łodzi i traktuje ją jak drugi dom.

Absolutnie niezbędnym elementem wyposażenia jest kamizelka asekuracyjna, w dobrym gatunku (nie należy oszczędzać) i jaskrawym kolorze , o rozmiarze dopasowanym do wzrostu i wagi psa; należy ją zakładać zawsze podczas pobytu psa na pokładzie, bez względu na pogodę. W razie wypadnięcia za burtę nie tylko ułatwia utrzymanie psa na wodzie, ale przede wszystkim pozwala na jego szybką lokalizację i bezproblemowe wyciągnięcie na pokład (kamizelka powinna mieć mocne ucho lub uchwyt pozwalający na wpięcie szekli lub karabińczyka). W razie konieczności przywiązania psa należy przypinać linkę do kamizelki lub odp. szelek. Niedopuszczalne jest używanie do tego celu obroży -w razie gwałtownych przechyłów i zaplątania linki w elementy wyposażenia pokładowego może to powodować zadławienie czy uszkodzenie kręgosłupa.

Podczas rejsu i w trakcie postoju (zwłaszcza w porcie, w sąsiedztwie innych łodzi) należy pamiętać, że dla psa pobyt na jachcie jest prawie zawsze sytuacją niecodzienną i stresującą. Może to skutkować lękliwością, zwiększoną agresją i nieoczekiwanymi zachowaniami; należy zatem zwracać baczną uwagę na psa i starać otoczyć go bardziej troskliwą niż codzienna opieką.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki