FANDOM

Ogar Polski
LUTNIA Chojar
LUTNIA Chojar
Inne nazwy Polish Hound
Kraj patronacki Polska
Wymiary
Wysokość psy: 56–65 cm
suki: 55–60 cm
Waga psy: 25–32 kg
suki: 20–26 kg
Klasyfikacja
FCI Grupa VI Sekcja 1.2 Wzorzec 52
UKC Grupa 2 - Scenthound (wzorzec wg. FCI)
Wzorce rasy
FCI • • •
• •
Hodowle psów rasy Ogar Polski
Reproduktory rasy Ogar Polski

Ogar polski - rasa psa myśliwskiego zakwalifikowana do grupy VI FCI do sekcji psów gończych. Jest to rasa kojarzona z polską szlachtą, przez którą używana była do polowań.

Ogar Polski - Reproduktory

Wzorzec Edytuj

  • Wrażenie ogólne: pies średniego wzrostu, silnej i zwartej budowy, o silnym kośćcu i pewnej masie, proporcjonalnych nogach. Całą sylwetka wskazuje na siłę i wytrwałość, mniej na szybkość. Głos w czasie gonu po tropie czysty, donośny, o średniej zmieniającej się tonacji, u suk zwykle wyższy.
  • Głowa:
    • Dość ciężka, o szlachetnym wykroju, z profilu zbliżona do prostokąta średniej długości, pysk wydłużony, z przodu tępo zakończony, nie klinowaty ani spiczasty.
    • Fafle grube, zwisające, nos ciemny, duży i szeroki, dolna warga z zajadem zwisającym.
    • Szczęki mocne, dostatecznie długie, z prawidłowym zgryzem.
    • Żuchwa dobrze umięśniona.
    • Czaszka tak długa jak kufa.
    • Linia czołowa z linią kufy tworzą kąt rozwarty.
    • Łuki brwiowe silnie rozwinięte, czoło w znacznych zmarszczkach.
    • Kość potylicowa wyraźnie zaznaczona.
    • Załamanie czołowo-nosowe wyraźne.
  • Oczy: wyraz łagodny, spokojny, skośnie, nie za głęboko osadzone, ciemnobrązowe, dolne powieki u starszych psów obwisłe.
  • Uszy: nisko osadzone, dość długie, luźnie wiszące, u dołu lekko zaokrąglone. Dolne partie zawijają się ku środkowi, szczelnie przylegające do głowy.
  • Szyja: u nasady przy tułowiu znacznej grubości, silna, muskularna, średniej długości.

Podgardle zwisające z dużą ilością fałdowanej skóry.

  • Tułów: linia grzbietu prosta z wyraźnie wzniesionym kłębem, grzbiet długi, szeroki, dobrze umięśniony, lędźwie stosunkowo krótkie; zad szeroki, muskularny, dość długi, lekko zaokrąglony; klatka piersiowa głęboka, sięgająca do łokci, umiarkowanej szerokości, o znacznej pojemności, żebra prawdziwe i rzekome są długie ustawione prawie pionowo; brzuch nie podkasany, boki pełne, słabizny krótkie.
  • Ogon: gruby, stosunkowo nisko osadzony, opuszczony w dół sięga nieco poniżej stawu skokowego, lekko wygięty w ruchu powolnym uniesiony nieco do góry, lecz nie zakręcony; podczas gonu pies trzyma go poniżej linii grzbietu z lekkim odchyleniem na bok.
  • Kończyny przednie: nogi o mocnym kośćcu muskularne, oglądane od przodu proste i ustawione równolegle, widziane z boku przedramiona są pionowo ustawione; długość nóg równa się połowie wysokości w kłębie lub nieco więcej; łopatka długa, skośnie ustawiona, dobrze umięśniona; ramię średniej długości, ukośnie skierowane do tyłu; łopatka tworzy z ramieniem kąt około 100 st. przedramiona długie, o mocnym kośćcu i sprężystych ścięgnach; łokcie powinny przylegać do tułowia i nie być wciśnięte, ani odstające; śródręcza dość krótkie i ustawione lekko od siebie. Palce dobrze wygięte z jędrnymi opuszkami są ściśle zwarte w łapę okrągłego kształtu; pazury grube koloru czarnego, przy palcach białych mają barwę rogową.
  • Kończyny tylne: nogi oglądane z boku są odstawione nieco do tyłu, widziane od tyłu są proste, równoległe; uda długie, szerokie, muskularne; kąt w stawie biodrowym około 100st.; podudzia średniej długości o mocnym kośćcu, muskularne, skośnie skierowane do tyłu; w stawach kolanowych i skokowych dobrze ukątowane; kość piętowa mocna, śródstopie dość długie i ustawione prawie pionowo. Palce jak u kończyn przednich.
  • Chody: powolny kłus, podczas gonu niezbyt szybki galop.
  • Skóra: na tułowiu i kończynach gładka, ściśle przylegająca, na czole tworzy zmarszczki, a na podgardlu fałdy.
  • Owłosienie i umaszczenie: sierść na głowie, kufie, uszach i na nogach krótka i gładka, na pozostałych częściach ciała średniej długości, gruba i twarda; na karku, pośladkach i spodzie ogona nieco dłuższa; pod włosami okrywowymi występuje gęste, miękkie podszycie. Sierść koloru czarnego lub ciemnoszarego okrywa w kształcie czapraka cały kark, zachodząc nieco na tył głowy, cały grzbiet aż do ogona, boki tułowia i wierzch ogona; na głowie, szczególnie nad oczami, na kufie, uszach, przodzie szyi, na barkach, przedpiersiu, podbrzuszu, udach oraz kończynach przednich i tylnych występuje podpalanie o odcieniu od ciemnożółtego do mahoniowego; uszy są zawsze ciemniej umaszczone, dopuszczalne są: biała strzałka na głowie i grzbiecie nosa, biała plamka na piersi, białe dolne części kończyn lub same palce oraz koniec ogona.
  • Wymiary ciała: masa psa 25−32 kg, suki 20−26 kg. Wzrost psa 56−65 cm, suki 55−60 cm
  • Wady:
    • zbyt długie lub małe odstające uszy.
    • Głowa bez wyraźnie zarysowanej potylicy i ze słabymi łukami brwiowymi.
    • Kufa zbyt ostro zakończona lub czarna.
    • Ogon cienki, za krótki lub za długi i źle owłosiony, zakręcony.
    • Klatka piersiowa słabo rozwinięta.
    • Wadliwy zgryz. Chrapliwy głos.
  • Wzorzec pochodzi ze strony www.rasypolskie.com i został umieszczony za pozwoleniem pana Bogumiła Kalisia - administratora rasypolskie.com
Artykuł do rozbudowy Ten artykuł wymaga rozbudowania, jeśli możesz, uzupełnij go.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki