FANDOM

Książki-ikona.png

Pamiętaj, że stronę WikiPsy może edytować każdy dlatego należy zawsze zakładać, że artykuł o treści medycznej NIE ZOSTAŁ napisany przez weterynarza i ma charakter wyłącznie informacyjny.

Nosówka jest jedną z najgroźniejszych chorób psów, lisów, norek, tchórzofretek, niektórych niedźwiedzi oraz fok. Wywołana jest przez wirus z grupy paramyxovirus. Atakuje psy nie szczepione w każdym wieku a szczególnie narażone na nią są młode zwierzęta od 2 do 12 miesiąca życia. Psy starsze o ile nie były wcześniej szczepione również zapadają na tą chorobę, jednak dużo rzadziej. Zarażenie następuje przez kontakt z chorym zwierzęciem, z jego wydalinami, drogą aerogenną lub poprzez przeniesienie wirusa np. za pośrednictwem jakiś przedmiotów (miska , posłanie). Istnieje także wrażliwość gatunkowa na tę chorobę - psy ras długonosych, owczarki, charty - dużo częściej chorują na nosówkę niż psy krótkonose: pekińczyki, boksery itp. Okres inkubacji choroby wynosi zazwyczaj od 3 do 7 dni.

Objawy Edytuj

Początkowym objawem choroby jest podwyższona temperatura dochodząca nawet do 41'C i więcej. W zależności od tego, który układ został zaatakowany objawy mogą być różne. Gdy zaatakowany jest układ oddechowy, występuje początkowa wysoka temperatura, śluzowo-ropny wyciek z nosa, ropne zapalenie spojówek, suchy nos, nieżyt krtani i oskrzeli przeradzający się często w zapalenie oskrzeli i opłucnej, nieżytowe zapalenie płuc zapalenie migdałków i gardła, kaszel, znaczna osowiałość, mrużenie oczu. Przy zaatakowanym układzie pokarmowym występują wymioty, biegunka, brak apetytu, zapadnięcie gałek ocznych. Po pewnym czasie na przyśrodkowej powierzchni ud i na brzuchu występuje osutka nosówkowa. Pojawia się stwardnienie i popękanie poduszek łap (stąd nazwa zwyczajowa - choroba twardej łapy). Nadmiernemu rogowaceniu i popękaniu ulega też lusterko nosowe. Objawy neurologiczne choroby wyrażają się pojedynczymi skurczami mięśni (drżenie czy tik jednej łapki, skurcze mimiczne mięśni pyska), napady padaczkowe, porażenia, wycie a nawet utrata świadomości.

Leczenie Edytuj

Leczenie jest mało skuteczne jednak jak w przypadku każdej choroby zakaźnej niezbędna jest szybka interwencja właściciela zwierzęcia, natychmiastowa diagnostyka potwierdzająca przyczynę choroby znacznie podwyższa szansę na uratowanie życia.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki